دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب
گشت و گذار در اینترنت
 
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:0 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ برابر با ۶۳۴،۲۹۹ نفر بوده که ۵۲درصد آن‌ها در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.
 

کهگیلویه و بویراحمد
IranKohkiluyehBuyerAhmad.png
مرکز ياسوج
جمعیت (۱۳۸۵) ۶۳۴،۲۹۹
منطقه زمانی IRST (گرینویچ+۳:۳۰)
-تابستان (دی‌اس‌تی) IRST (گرینویچ+۴:۳۰)

تقسیمات کشوری

این استان به هفت شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده است که شامل ۱۶ شهر وبیش از ۱۷۰۰ روستا می گردد.

شهرستان‌های این استان عبارتند از: (مرکز شهرستان)

    * شهرستان بویراحمد (یاسوج)
    * شهرستان بهمئی (لیکک)
    * شهرستان دنا (سی سخت)
    * شهرستان کهگیلویه (دهدشت)
    * شهرستان گچساران (دوگنبدان)
    * شهرستان چرام (چرام)
    * شهرستان باشت (باشت)
 


موقعیت

استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های جنوبی ایران به شمار می رود که با پنج استان همسایه است :

از شرق با استان اصفهان و شهرستان اقلید ( بزرگترین شهرستان شمال فارس )، از جنوب با استان بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری.


آمار

این استان از نظر جمعیت و مساحت از استان‌های کوچک ایران است و درهر دو مورد دارای رتبه ۲۸ در بین سی استان می باشد. بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان، شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج می باشد.


تاریخچه

منطقه ای که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد نام دارد دارای پیشینه کهن تاریخی است . هر چند در گذشته ای نه چندان دور ،جزء یکی از بلوکهای مملکت فارس بوده که خود شامل دو قسمت می شد : قسمت شمال شرقی که آن را سردسیر و کوهستانی و پشت کوه می نامیدند و قسمت جنوبی و غربی که نره کوه و بهبهان نامیده می شد.

در عهد باستان محدوده کهگیلویه ، انشان یا انزان نامیده می شد که شامل کهگیلویه و ممسنی بوده است . پژوهشگران بر این باورند که مردمان انزان خود بخشی از مردمان پارس بوده و با هخامنشیان هم نژاد بوده اند . پژوهشگران معتقدند که مهد حکومت بزرگ هخامنشیان و محل تولد پادشاهان کبیر آن در منطقه ی انشان بوده و هم اکنون نیز آثاری در رابطه با صحت این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است.


'آریوبرزن' سردار دلیر ایران از تمدن هخامنشیان از اهالی کهگیلویه وبویراحمد بوده است وزادگاه او را برخی بلاد شاپور و برخی بویراحمد می‌دانند ،مقبره ی آن دلاور جنگاور هم اکنون در کهگیلویه و در دخمه ای بسیار عظیم و با شکوه واقع است و در همین راستا میدانی به نام وتزیین مجسمه او در یاسوج ساخته شده است. حمداله مستوفی در تاریخ گزیده از ایل جاکی نام می‌برد. مستوفی اشاره به مهاجرت طوایف کرد از مناطق جبل السماق (کردستان سوریه کنونی) به مناطق لر بزرگ و لر کوچک می‌کند. حمداله مستوفی در سال (۷۳۰ ه.ق/۱۳۳۰م)، از ایل جاکی و لیراوی و ممسنی و بختیاری نام می‌برد كه همراه با ۲۴ طایفه دیگر کرد از كردستان سوریه، به مناطق کوه گیلویه و بختیاری و لرستان کنونی كوچ كردند. این رویداد در اوایل سده ششم هجری رخ داد.

در سنهٔ خمسایه (۵۰۰ق.) قریب صد خانه کرد، از جبل السماق شام (کردستان سوریه کنونی)، به سبب وحشتی که ایشان را با مهتر قوم خود افتاده بود، به لرستان امدند و در خیل احفاد محمد خورشید که وزرا بودند نزول کردند، برسبیل رعیتی. بزرگ ایشان ابوالحسن فضلوی بود ... او را پسری علی نام بود. چون علی درگذشت، از او پسری محمد نام بماند. چون او نیز نماند، پسری ابوطاهر فضلوی کنیت داشت. جوانی شجاع بود ... ابوطاهر به صلح و جنگ به وعد و وعید و فریب و شکیب توانست ملک لرستان در ضبط اورد و چون تمکین و استقرار یافت، هوس استقلال کرد و خود را اتابک خواند و عصیان نمود و کار ان ملک بر او قرار گرفت، در سنهٔ خمسین و خمس مایه. بعد از مدتی درگذشت و پنج پسر یادگار گذاشت: هزاراسپ و بهمن و عمادالدین پهلوان و نصرة الدین ایلواکوش و قزل. به حکم وصیت و اتفاق برادران.

اتابک هزاراسپ که مهین و بهین همه بود، قائم مقام پدر شد و عدل و داد ورزید . در عهد او ملک لرستان رشک بهشت گشت و بدین سبب اقوام بسیار از جبل السماق شام (کردستان سوریه کنونی) بدو پیوستند:

آسترکی، مماکویه، بختیاری، جوانکی بیدانیان، زاهدیان، علائی، کوتوند، بتوند، بوازکی، شوند، زاکی، جاکی، هارونی، اشکی، کوی لیراوی، ممویی، یحفومی، کمانکشی، مماسنی، ارملکی، توانی، کسدانی، مدیحه، اکورد، کولارد و دیگر قبائل که انساب ایشان معلوم نیست.

کهگیلویه در زمان حمله عرب جزء قلمرو پارس بوده و یکی از مناطقی بوده که زمیگان نامیده می‌شدند. ریاست مردم کهگیلویه در اواخر سده دوم و آغاز سده سوم هجری به عهده فردی به نام روزبه بوده‌است. پس از او فرزندش مهرگان و پس از مهرگان برادرش سلمه فرمانروای مردم کهگیلویه شدند. در آن زمان شخصی به نام گیلویه از جایی به نام خمایگاه پائین نزد سلمه آمد و در دستگاه او پایگاه و جایگاهی پیدا کرد و پس از مرگ سلمه توانست زمام امور را بدست بگیرد و آن چنان بزرگی و ارج یافت که منطقه را به نام او کوه گیلویه (کُهگیلویه) خواندند. خاندان گیلویه دست کم تا سال ۳۴۶ هجری بر نواحی کهگیلویه فرمانروایی کردند.

در قدیم چهار ایل بویراحمد، نویی، دشمن‌زیاری و چرام را اصطلاحاً «چهاربنیچه» می‌نامیدند. از دیگر ایلات مهم و قدرتمند استان ایل باوی بوده که محدوده شهرستان گچساران محل سکونت آنان بوده‌است. این منطقه در سده شش هجری بخشی از قلمرو اتابکان لر بزرگ به شمار می‌آمد. فرمانروایان گوناگون این خاندان، ازجمله ابوطاهر (فرمانروایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هجری)، هزاراسپ، تیکله، کلجه، پشنگ، هوشنگ، افراسیاب و کامیار بر این مناطق حکم راندند. واپسین اتابک، غیاث‌الدین بن کاووس بن پشنگ بود که سلطان ابراهیم تیموری فرزند شاهرخ از پادشاهان تیموری، احتمالاً در سال ۸۲۷ او را برکنار کرد.


این استان از قدیم الایام ساختاری ایلی داشته‌اند . بعداز مشروطه با قدرت گرفتن خوانین بختیاری در کشور بر آن شدند تا ایل قدرتمند همسایه که در ان دوران مهمترین رقیب انها در جنوب کشور به حساب می امد را تضعیف کنند تا بتوانند خود را به عنوان قدرتمند ترین ایل وکلانتر جنوب کشور مطرح کنند و قرارداد های نفتی را با نام خود با دولت بریتانیا ببندند بنابراین سردارجنگ نصیرخان بختیاری به میان ایل آمد و با تفکیک کردن ان به دو بخش بویراحمد علیا(بالا) و بویراحمد سفلا (پایین) بین دو عموزاده از خاندان ملک یکپارچگی بویراحمد را از بین ببرد همانطور که در اینده دیدیم عبدالله خان ضرغامپور و ناصرخان طاهری با متحد کردن ایل توانستند که در مقابل رژیم طاغوت ایستادگی کنند.از طوایف بزرگ بویراحمد سفلا می توان به : تامرادی و سادات امام زاده علی و طاس احمدی و اولاد میرزالی و ... واز طوایف بزرگ بویراحمد علیا میتوان به : آقایی و قاید گیوی و تیرتاجی... اشاره کرد. ناگفته نماند که حدود 75 درصد مردم شهرستان رستم در استان فارس هم اصالتی بویراحمدی دارند.

فرماندهان در این ایلات در طول تاریخ با لقب کی معروف بوده‌اند برای نمونه میتوان کی نصیر بهادر تامرادی ،کی ساعد تامرادی، کی کاووس نیکنام وکی لهراسب باطولی ، کی اله قلی جهانبازی ،کی علیخان کی ولیخان، ... اشاره کرد . البته این منطقه خوانین بزرگ ومشهوری چون شکرالله خان ضرغام الدوله ،عبدالله خان ضرغامپور ،حیات خان رستمی ،سرتیپ خان طاهری، محمد حسین خان طاهری،ملا ولی پناهی،آقا بیژن منصوری داشته‌است . وهمچنین عبدالله خان ضرغامپور که زمانی از جانب محمدرضا شاه پهلوی به عنوان ایلخانی گری کل جنوب کشور انتخاب شد ولی بعدها با شروع مبارزات امام خمینی به ایشان پیوست.از جنگ جویان مشهور و دلیر عبدالله خان که در جنگ های سمیرم و گجستان حضور داشتند می توان به کی حبیب و ملا محمد قلی اردکانی و کا جعفرقلی اردکانی را نام برد. در زمان پهلوی با توجه به عدم سیاست پایدار خوانین و کدخدایان بویراحمد ویاغی گری ها و عدم کنترل رعایا توسط رئسای ایل و کدخدایان طوایف مختلف, شاه با سیاست مبنی بر یکجانشین کردن مردم بویراحمد شهر یاسوج فعلی را بنا کرد که در استان کم قدمت ترین شهر محسوب می شود . دهدشت یا بلاد شاپور قدیم(قدمت ازعهد ساسانی و حتی قبل از آن)ولنده و راک مرکز خوانین وکلانتران دشمن زیاری و طیبی به عنوان مرکز بخش ثلاث(ایل طیبی-دشمن زیاری وبهمئی)به همراه گچساران یکی از با سابقه ترین ها به شمار می آیند.

مشهور ترین خان وکلانتر ایل بزرگ دشمن زیاری نیز حیات خان رستمی (فرزند مهدی خان دشمن زیاری و خواهرزاده ی عبدالله خان ضرغامپور بویراحمدی وداماد فتح الله خان طیبی) می باشد که از قدرت سیاسی بالایی در استان برخوردار بود قلعه ی با شکوه ایشان نیز در بخش راک از توابع شهرستان کهگیلویه تا حدودی پا برجاست و هم اکنون جزو میراث فرهنگی استان می باشد.


مکان‌های دیدنی

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۱۷ گردشگاه زیارتی و تفرجگاهی است که گردشگران تابستانی می‌توانند از آنها دیدن کنند.

    * سرچشمه چنارستان سفلی

    * شهر توریستی و زیبای سی سخت همچون نگینی در دامنه کوه دنا دارای آب و هوای دلپذیر و سالم.
    * رودخانه‌های مارون، چرام، نازمکان، بشار، زهره و مهریان بهمراه هزاران چشمه سار دیگر و در کنار آن‌ها سد کوثر، شاه قاسم و شاه مختار یاسوج.
    * ۴۰قله بالای چهار هزار متر دنا
    * آبشارهای کمردوغ دیشموک، تنگه مهریان و گنجه‌ای یاسوج و تنگ سولک بهمئی.
    * باغ چشمه بلقیس چرام، امامزاده‌های کهگیلویه و دشت بلاد شاپور دهدشت، دژ سلیمان و چندین دژ دیگر.
    * آثار تل چگاه، آب گرمون، آب شوران، شهر لارندن، آب انبارها، کاروانسراها، قلعه‌ها، گورستان سه طبقه و تنگ سولک در رشته‌کوههای بهمئی.
    * تنگ تکاب، محل برخورد آریو برزن با اسکندر مقدونی و قلعه‌های قدیمی متعدد شامل قلعه دختر، قلعه مانگشت، قلعه رئیسی و دژ سلیمان که مجموع آنها به «دلی مهرگان» معروف است.
    * تنگ شلال دون، رودخانه و بیشه زیبای شاه بهرام، روستای زیبای باغستانی مارین، تنگ هنگان و بقعه امامزاده «بی‌بی‌حکیمه» خواهر امام رضا در شهرستان گچساران
    * غارها و اشکفت‌های کوهستان‌ها.

۱۸ رودخانه کوچک و بزرگ، ۴۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ۱۷حلقه قنات، پنج آبشار، سه دریاچه، ۶۰دره و تنگه، بوستانها و دشتهای سرسبز، امامزاده‌ها، گنبدها، قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد، آب انبارها آتشکده‌ها، پل‌ها و برج‌های تاریخی از دیگر نقاط گردشگری منطقه‌است.

نامهای ایلات جاکی (مترادف با زمیگان)، چرام، دشمن زیار و بویر احمد (مترادف با باوی= بئونی اوستا) به ترتیب به معانی دارندگان زمینهای ییلاقی و قشلاقی، رمه سفید، ستم کننده به دشمن و ده هزار نفری می باشند. یعنی ایل باوی (بویر احمد) با تعداد نفرات کثیر بزرگترین ایل منطقه بوده است.


وضعیت اقتصادی

این استان از نظر اقتصادی به عنوان ناحیه کشاورزی و دامپروری به شمار می‌آید. بعد از دامداری و کشاورزی صنایع استخراج نفت گچساران و کارخانه قند یاسوج و مجتمع دنا صنعت یاسوج(تولید انواع لوله های پلیمری) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی با این حال فعالیتهای صنعتی و معدنی در این استان نسبت به سایر مناطق کشور، رشد نیافته و رونق چندانی ندارد. به طور کلی صنایع موجود در این استان به دو گروه تقسیم می‌شوند، که عبارتند از صنایع دستی و ماشینی. بزرگترین صنعت موجود استان، صنعت نفت است. در زمینه معادن نیز این استان دارای معادن بوکسیت، مس، فسفات، گوگرد، و غیره‌است.


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 3:35 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان کُهگیلویه از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. گویش غالب زبان لری است. مرکز این شهرستان، شهر دهدشت است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۹۱٫۸۲۳ نفر بوده‌است.

تقسیمات کشوری

  • بخش چاروسا
    • دهستان طیبی سرحدی شرقی
    • دهستان طیبی سرحدی غربی

شهرها: قلعه رئیسی

 

  • بخش لنده
    • دهستان طیبی گرمسیری شمالی
    • دهستان عالی طیب

شهرها: لنده

  • بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه
    • دهستان دشمن زیاری
    • دهستان دهدشت شرقی
    • دهستان دهدشت غربی
    • دهستان طیبی گرمسیری جنوبی
    • دهستان راک

شهرها: دهدشت و سوق

  • بخش دیشموک
    • دهستان بهمئی سرحدی شرقی
    • دهستان بهمئی سرحدی غربی
    • دهستان آجم

شهر: دیشموک

اي باكس


1 شهريور 1389برچسب:, :: 11:58 بعد از ظهر ::  نويسنده : mohsen
امروز در سایت یک موبایل نقشه ای که در تمام گوشی های موبایل اجرا می شود را در سایت قرار داده است .که البته این نقشه بصورت عکس با کیفیت فوق العاده بالا از کشور عزیزمان ایران می باشد. این نقشه یکی از کاملترین نقشه هایی است که تا به حال از شهرها و روستا های ایران تهیه شده و در آن تمام مسیرها با دقت بسیار بالایی کشیده شده است. شما با داشتن این نقشه قادر خواهید بود تا تمام مسیرهایی را که به شهرها و روستاهای کشور منتهی می شوند را مشاهده کنید و از این طریق کوتاه ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان انتخاب نمایید. این نقشه در قالب یک فایل عکس بوده که به دلیل داشتن کیفیت بسیار بالا شما میتوانید تا هر قدر که علاقه مندید بر روی نقاط مورد نظر خود زوم کنید. همچنین این نقشه را میتوان با استفاده از نرم افزارهای نمایش عکس در رایانه مشاهده نمود و در هنگام سفر هم میتوان با کپی فایل نقشه در گوشی موبایل در حین سفر از آن استفاده کرد. علاوه بر این میتوان آن را توسط چاپگر بر روی کاغذ هم چاپ نمود تا در ابعاد بزرگتر بتوان از آن استفاده کرد.
 
نقشه ایران

برای دانلود به ادامه مطلب(درپایین تبلیغات همین پست) بروید

اي باكس

ادامه مطلب ...


31 مرداد 1389برچسب:, :: 6:37 بعد از ظهر ::  نويسنده : mohsen

با سلام و تبریک سال جدید به تمامی ایرانیان خصوصاً شما

 

دوستان عزیزی که تمایل داشته باشند می توانند بدون ثبت نام در سایت و یا ایجاد وبلاگ ، مطالب خودشون رو در این وبلاگ به  نمایش بگذارند که برای این کار بر روی گزینه ورود (همین گزینه) کلیک کرده ، با وارد کردن رمز ورود زیر ، وارد صفحه مدیریت وبلاگ شده و از قسمت سمت راست بر روی گزینه ارسال مطلب جدید کلیک کرده ، متن خود را وارد و در نهایت گزینه ارسال مطلب را انتخاب نمایند و به همین راحتی به عنوان یکی از نویسندگان وبلاگ ، می توانید مطالب خودتون رو در این وبلاگ به نمایش بگذارید .

مطالبی که شما وارد می کنید با اسم نویسنده مهمان به نمایش گذاشته خواهد شد . دقت کنید که مطالب نوشته شده شما ، بعد از تأیید مدیریت وبلاگ به نمایش گذاشته می شود .

برای اینکه مدیریت بیشتری بر روی مطالب ارسالیتان داشته باشید (از جمله: ویرایش مطالب نوشته شده قبلی تان ،  اطلاع از نظرات وارده به مطالبتان از طرف دیگر خوانندگان ، طرح نظرسنجی و ... ) بعد از ارسال مطلبتان ، اسم و ایمیلتان را یا در قسمت نظرات وبلاگ به همراه عنوان مطلب ارسالیتان  وارد کرده و یا اینکه به آدرس mhsnka@gmail.com ایمیل بزنید تا اسم شما به عنوان یکی از نویسندگان وبلاگ در زیر مطلب ارسالیتان درج شود . (در اینصورت اسم کاربری به همراه  رمزورود به ایمیلتان ارسال خواهد شد و شما با مدیریتی بیشتر می توانید مطالبتان را به نمایش بگذارید) .

 

با تشکر مدیریت وبلاگ

 

ارسال مطلب برای نویسندگان مهمان

User Name:  mehman@hast-man

Password:   1389

برای ورود بر روی همین گزینه کلیک کنید

 

 

اي باكس


27 ارديبهشت 1389برچسب:, :: 11:40 بعد از ظهر ::  نويسنده : mohsen

با استفاده از تکنولوژی GPS و فناوری هایی بر اساس آن امکانات بسیار زیادی برای گوشی های موبایل افزوده شده است. شرکت نوکیا در آخرین اقدام نرم افزار Nokia Ovi Map خود را مجهز به نقشه شهر تهران و راه های ایران با قابلیت ناوبری به صورت رایگان ارائه کرده است. همچنین این نرم افزار می تواند از طریق فایل صوتی ارائه شده شما را در شهر تهران راهنمایی نماید. این نرم افزار بدون احتیاج به ساین و به صورت کاملا رایگان برای گوشی های سیمبیان ورژن 3 و 5 عرضه شده است.

 

نرم افزار Nokia Maps به همراه نقشه تهران - www.Ir-Tci.org

برای دانلود به ادامه مطلب در پایین تبلیغات همین پست بروید

اي باكس

ادامه مطلب ...


درباره وبلاگ

دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب سعی شده است نرم افزارهای گوناگونی از سرتاسر وب(باذکرمنبع) جمع آوری شود و برای دانلود دراختیار شما قرار گیرد، لیست کاملی از مطالب را در (آخرین مطالب) می توانید مشاهده کنید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 164
بازدید کل : 227805
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران